Uchwała XXXII/172/05 z dnia 2005-03-31 - Uchwała nr XXXII/172/2005
Uchwała nr XXXII/172/2005
UCHWAŁA Nr XXXII/172/2005
Rady Gminy w Walimiu
z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz planu wydatków na realizację zadań w zakresie przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 poz. 1591) oraz art. 4` ust. 1 i 2 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trześwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U z 2002 r. Nr 147 poz. 1231 z pó?niejszymi zmianami)
Rada Gminy w Walimiu uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Gminny Program Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwala się plan dochodów i wydatków na realizację zadań Gminnego Programu Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005 stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3
Realizatorem programu jest Urząd Gminy.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Rudnicki
Uzasadnienie
Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trześwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi należy corocznie uchwalać program przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych a w tym także plan wydatków związanych z tym programem.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XXXII/172/2005
Rady Gminy w Walimiu z dnia 31 marca 2005 r.
ROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĽZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH DLA GMINY WALIM NA 2005 ROK
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów alkoholowych dla gminy Walim
na 2005 rok jest kontynuacją zadań realizowanych w naszej gminie w 2004 roku i w latach poprzednich.
Zawiera spis zadań, które nakłada na gminy ustawa o wychowaniu w trześwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W szczególności zadania te obejmują:
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
a w szczególności dla dzieci i młodzieży.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131
i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela posiłkowego.
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
Program w swojej konstrukcji merytorycznej jest tożsamy z założeniami Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
I. Cele strategiczne programu
1. Realizacja ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trześwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147. poz. 1231 z pó?niejszymi zmianami).
2. Zmniejszanie rozmiarów problemów alkoholowych;
3. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami;
II. Cele operacyjne programu na 2005 rok.
1. Wdrożenie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci
i młodzieży;
2. Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywającymi alkoholu (w szczególności przeciwdziałania przemocy w rodzinie);
3. Zwiększanie skuteczności i dostępności terapii poprzez stosowanie nowoczesnych strategii
i metod rozwiązywania problemów alkoholowych;
4. Monitorowanie problemów alkoholowych poprzez organizowanie badań, sondaży, diagnoz, pozwalających dokonać oceny aktualnego stanu problemów alkoholowych oraz efektywności podejmowanych działań.
III. Diagnoza problemów alkoholowych na terenie gminy Walim
W gminie Walim przygotowana jest mapa problemów alkoholowych, opierająca się
na podstawie badań krajowych w zakresie kategorii problemów alkoholowych. Mapa problemów alkoholowych została przygotowana na podstawie krajowych badań problemów alkoholowych, których liczby szacunkowe traktują o zakresie problemów alkoholowych w Polsce i odnoszą się do skupisk mieszkalnych według ilości osób zamieszkujących dany region.
Tabela 1. Populacja osób, u których występują różne kategorie problemów alkoholowych (dane szacunkowe)
W Polsce 38,6 mln W mieście 100 tys. mieszk. W mieście do 25 tys.mieszk. W gminie do 10 tys. mieszk
Liczba osób uzależnionych od alkoholu ok.2% populacji ok. 800 tys. Ok. 2000 osób Ok. 500 osób Ok. 200 osób
Dorośli żyjący w otoczeniu alkoholika(współmałżonkowie, rodzice) ok. 4% populacji Ok.1,5 mln Ok. 4000 osób Ok. 1000 osób Ok. 400 osób
Dzieci wychowujące się w rodzinach alkoholików ok.4% populacji Ok. 1,5 mln Ok.4000 osób Ok. 1000 osób Ok. 400 osób
Osoby pijące szkodliwie 5-7% populacji 2-2,5 mln 5000-7000 osób 1250 ?1750 osób Ok. 500-700 osób
Ofiary przemocy domowej w rodzinach z problemem alkoholowym 2/3 osób dorosłych oraz 2/3 dzieci z tych rodzin Razem ok.2 mln osób: dorosłych i dzieci Ok. 5300 osób: dorosłych i dzieci Ok. 1330 osób: dorosłych i dzieci Około 530 osób dorosłych i dzieci
śródło: dokumenty gminy Walim
Na tej podstawie opracowano zakres problemów alkoholowych na terenie gminy Walim. Przyjmując, iż gminę zamieszkuje ok. 6000 osób, można założyć, że w gminie Walim mieszka:
ok. 120 osób uzależnionych od alkoholu
ok. 240 osób dorosłych żyjących w otoczeniu alkoholika
ok. 360 osób pijących szkodliwie
ok. 240 dzieci wychowujących się w rodzinach alkoholowych
ok. 160 dzieci będących ofiarami przemocy domowej
ok. 160 osób dorosłych będącymi ofiarami przemocy domowej.
Przedstawienie graficzne zakresu problemów alkoholowych na terenie gminy Walim oraz ilości osób żyjących w rodzinach z problemem alkoholowym, wygląda następująco:
Wykres1. Zakres problemów alkoholowych na terenie gminy Walim
śródło: dokumenty gminy Walim
Wykres 2. Stosunek osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin do wszystkich mieszkańców gminy Walim
śródło: dokumenty gminy Walim
Z Ośrodka Pomocy Społecznej korzysta 465 rodzin z terenu gminy, przy czym liczba rodzin z problemem alkoholowym wynosi 94, co daje 20,21% odsetek wszystkich rodzin.
Rozłożenie problemów alkoholowych na mapie gminy wygląda następująco:
- Walim - 35 rodzin,
- Rzeczka - 3 rodziny,
- Glinno - 5 rodzin,
- Jugowice - 9 rodzin,
- Olszyniec - 5 rodzin,
- Zagórze Śl. - 10 rodzin,
- Michałkowa - 5 rodzin,
Dziećmorowice - 22 rodziny.
Ośrodek Pomocy Społecznej ma zarejestrowane w swoich dokumentach, iż w rodzinach alkoholowych, podlegających ich opiece żyje 144 dzieci. Jest to odsetek rzędu 13%, bowiem
w gminie Walim zamieszkuje 937 dzieci w wieku do 18 lat.
Z dalszej analizy dokumentów wynika, że dane te nie odzwierciedlają całkowitych problemów alkoholowych w gminie Walim. Problem alkoholowy bywa w wielu przypadkach ukryty i nie wychodzi na światło dzienne, gdyż problem ten, choć w większości wypadków dotyka rodziny borykające się z ubóstwem, to jednak zakrada się on również do rodzin przyjmowanych w społeczeństwie jako normalne, nie korzystające z pomocy społecznej, na zewnątrz dające sobie świetnie radę. Przyczyną tu może być nieumiejętność radzenia sobie
z sytuacjami trudnymi i frustracje związane z niewprawnością w radzenia sobie z problemami.
Coraz częściej spotyka się rodziny, w których jedno z rodziców wyjeżdża do pracy za granicę, a drugie nie potrafi sobie samo poradzić z trudnościami dnia codziennego oraz tęsknotą. To również jest przyczyną sięgania po alkohol. Często, ta przymuszona sytuacją finansową, rozłąka prowadzi do zdrad i rozpadu związku małżeńskiego-w takich sytuacjach alkohol jest lekarstwem na radzenie sobie z poczuciem krzywdy, próbą wzmocnienia wiary w siebie
i panaceum na wszelkie dolegliwości związane ze zmianą statusu społecznego.
Są to trudne sytuacje, bardzo często głęboko skrywane w czterech ścianach własnego domu. Osoby te, głęboko zranione zdradą, nie chcą o tym z nikim rozmawiać i na swój pokrętny sposób chcą sobie same radzić z problemem, sięgając po szybki środek na uśmierzenie bólu.
Wpływ na ilość problemów alkoholowych mają również wska?niki wykształcenia ludności gminy Walim. Z danych statystycznych pochodzących z Narodowego Spisu Powszechnego wynika, że w Gminie Walim mieszka 1996 osób, które mają wykształcenie podstawowe albo nie mają żadnego wykształcenia, 1212 osób z wykształceniem zawodowym, 1305 osób z wykształceniem średnim oraz 230 osób z wykształceniem wyższym. Wykształcenie świadczy o przynależności do pewnych grup społecznych, wyznawanych zasad moralnych
i społecznych. Osoby z wykształceniem wyższym i średnim łatwiej znajdują pracę, mają wyższą świadomość problemów, jakie niesie za sobą nadużywanie alkoholu, ale i wśród tej warstwy społecznej alkohol jest spożywany i uważane jest to za naturalne.
Z powyższych danych wynika, że problemy alkoholowe nie są obce mieszkańcom
i władzom gminy Walim. Problem ten ma dość szeroki zasięg i wskazane jest, aby pomoc dla ludzi, których życiem rządzi alkohol była jak najszybsza i jak najskuteczniejsza.
IV. Realizatorzy programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
Realizatorem Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest Urząd Gminy w Walimiu wraz z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powołaną Zarządzeniem Nr 87/2003 Wójta Gminy w Walimiu z dnia 4 listopada 2003 r.
Partnerami w realizacji programu są:
1. Ośrodek Pomocy Społecznej
2. Dyrektorzy szkół gminnych
3. Rewir dzielnicowych Policji
IV. śródła i zasady finansowania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
1. śródłem finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych są dochody gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
2. Zasady finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych określa Plan Wydatków na realizację Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Rozdział II
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
1. Za pracę w komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w ustawie z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ( Dz. U. Nr 200 z 2002 r. ).
2. Takie samo wynagrodzenie przysługuje członkom Komisji za przeprowadzenie kontroli co najmniej 3 punktów sprzedaży na zasadach określonych w Programie
3. Podstawę do wypłaty wynagrodzenia stanowi podpis członka Komisji na liście obecności dołączonej do protokołu posiedzenia lub podpis na protokole z przeprowadzonej przez Komisję kontroli.
4. Wydatki na wynagrodzenia członków Komisji realizowane są ze środków budżetu gminy przeznaczonych na realizację zadań własnych wynikających z ustawy o wychowaniu
w trześwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, określonych w niniejszym Programie.
Rozdział III
Zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
oraz harmonogram ich realizacji
L.p. zadanie cel Osoba odpowiedzialna za realizację
1. Kontynuacja tworzenia mapy problemów alkoholowych na terenie gminy - ograniczenie dostępności do alkoholu
- szybkie dotarcie do osób uzależnionych i współuzależnionych
- motywowanie do podjęcia leczenia - członkowie GK ds. RPA
- Koordynator WG ds. RPA
- OPS Walim
2. Współpraca z biegłym sądowym - wydawanie opinii przez biegłego, potrzebnej do kierowania wniosków do Sądu na leczenie odwykowe - koordynator WG ds. RPA
3. Współpraca z Rewirem Policji w Walimiu - kontrolowania zasad sprzedaży alkoholu w placówkach handlowych i gastronomicznych
- wdrażanie ?Niebieskiej Linii? w ramach niesienia pomocy osobom współuzależnionym
- stanowisko Policji, dotyczące osób nadużywających alkoholu , potrzebne do wydania opinii w sprawie uzależnienia
- wspieranie w tworzeniu programów profilaktycznych - członkowie GK ds. RPA
- koordynator WG ds. RPA
- OPS Walim
4. Prowadzenie świetlic środowiskowych
w Glinnie, Niedświedzicy , Olszyńcu, Dziećmorowicach oraz w szkołach Podstawowych w Walimiu i Jugowicach - pomoc psychoterapeutyczna dla dzieci
z rodzin dysfunkcujnych
- wzmocnienie wartości własnej poprzez pracę, naukę, zabawę
- rozwijanie kontaktów interpersonalnych poprzez gry i zabawy psychologiczne
- dożywianie
- rozwijanie umiejętności świętowania, zabawy, tradycji - koordynator WG ds. RPA
- pedagog szkolny
- pedagodzy zatrudnieni
w świetlicach
5. Ferie zimowe _- ?Dobro dziecka-najwyższym celem? - w ramach kontynuacji z poprzednich lat-zapewnienie dzieciom możliwości spędzenia ferii zimowych w sposób zorganizowany z zapewnieniem posiłku.
- Koordynator WG ds. RPA,
- pracownicy GOK
- nauczyciele
6. Prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych - podstawowa pomoc psychologiczna dla osób uzależnionych
i współuzależnionych
- edukacja dla osób związanych
z problemem alkoholowym
- pomoc w kierowaniu osób potrzebujących do placówek leczenia odwykowego, terapii dla współuzależnionych oraz kierowaniu dzieci do placówek środowiskowych
- pomoc prawna
- współpraca z Gminną Komisją ds. Przeciwdziałania
i Rozwiązywania Problemów
- grupa wsparcia i edukacyjna - koordynator WG ds. RPA
- członkowie Komisji ds. RPA
- OPS Walim
- terapeuci
7. Posiedzenia Gminnej Komisji
ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - sprawy organizacyjne Komisji
- wdrażanie nowych sposobów usprawniania pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym oraz dzieciom
- przeprowadzanie rozmów z osobami uzależnionymi, motywujących do leczenia
- przedkładanie sprawozdań z wykonanej pracy
- ocena wykonanej pracy
- opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - koordynator WG ds. RPA
- członkowie GK ds. RPA
8. Zorganizowanie pomocy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz niewydolnych finansowo - wyposażenie do Klubu Integracji Społecznej
- pomoc psychologiczna i terapia dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i niewydolnych finansowo
- pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej
- terapeuci
- koordynator WG ds.RPA
Załącznik nr 2 do Uchwały nr XXXII/172/2005
Rady Gminy w Walimiu z dnia 31 marca 2005 r.
PLAN WYDATKÓW NA REALIZACJĘ ZADAŃ W ZAKRESIE
PRZECIWDZIAŁANIA I ROZWIĽZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA TERENIE GMINY WALIM na rok 2005
V. Planowane dochody z opłat za zezwolenia
na sprzedaż napojów alkoholowych 96.000,-
wydatki:
1. Szkolenia 2.000,
2. Prowadzenie świetlic środowiskowych w Walimiu, Glinnie, Olszyńcu, Niedświedzicy,
Jugowicach Dziećmorowicach 25.600,-
Umowy zlecenia 18.600,-
Składki na ubezpieczenie Społeczne i Fundusz Pracy 2.000,-
Materiały pomocnicze do prowadzenia świetlic
( materiały piśmiennicze, rysunkowe, gry, czasopisma, zabawki, nagrody,itp.) 3.500,-
Energia w Glinnie 500,-
Drzewo na opał 1.000,-
3. Wynagrodzenie dla biegłego sądowego za wydanie opinii
w przedmiocie uzależnienia 3.500,-
4. Zwrot kosztów za przejazdy na terapię dla osób
uzależnionych od alkoholu 500,
5. Dotacja na Centrum Integracji Społecznej 40.000,-
6. Zorganizowanie ferii zimowych
środowiskowych w placówkach kulturalno-oświatowych
wraz z dożywianiem dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych 4.000,-
- umowa zlecenie 500,-
- wyżywienie 2.000,-
- zakup materiałów piśmienniczych, rysunkowych, gier, itp.,. 1.500,
7. Działalność Punktu Konsultacyjnego w Walimiu 13.400,-
Energia i woda 600,-
Rachunki telefoniczne 600,-
Materiały biurowe 200,-
Materiały edukacyjne 300,-
Umowy zlecenia 11.700,-
8. Zakup programów profilaktycznych dla szkół 2.000,-
9. Dofinansowanie programu ?W naszym kręgu-treningi rodzinne?
W OPS 2.000,-
10. Sprawy organizacyjne Komisji oraz diety członków Komisji 3.000,-
VI. RAZEM WYDATKI 96.000,-
Sporządziła Anna Młynarczyk-koordynator ds. PiRPA
Metadane | Drukuj | Historia zmian |